Thursday, November 11, 2010

Masakanku..

Salam..arini semua orang bekerja.tinggal aku dan adik ipar aku je kat umah..memandangkan aku ngah bercuti.so,aku kena jgklah bangun pagi utk kemas umah disebabkan adik ipar aku ngan loya n mabuk2..huhu..mama bakal dpt cucu la jawabnye..berbalik kepada cerite aku yg pagi2 lagi da bangun ni plak..pas kemas umah dari depan smpi belakang..maka tertimbullah rasa lapar yang teramat..yelah..tenaga da byk guna mengemas kan..ceh..mcm lah x penah mengemas sblm ni..huhu..bkn sbb x pnh mengemas, tapi sejak dok umah sewa xdelah kene mengemas hari2..cerite mengemas plak dah..mcm la ko sorg je yg pandai mengemas cik melati oii...hehe..sory2..

nak masak ape ye arini..pikir jap..masakan ape yang lama aku x masak n fevret sume org dlm umah ni..jawapannye ialah sambal goreng kentang cmpur ikan bilis la..bukak freezer then nampak kat tmpat sejuk beku ade ikan hasil adik aku gi menjala kat laut ngn kwn die..rajin betol la budak ni sejak da jadi suami org ni pandai plak die gi mencari rezeki..huhu..alhamdulillah..so, ikan ni masak singgang jelah (org jawa ckp msk singgang tu dlm erti kata lain msk rebus kuning)..hah!! ade durian la beb..apelagi..terus terpikir nak buat tempoyak..tapi before buat tempoyak tu kene check it out ade ulam raja atau ulam2 ke kat luar rumah..so, aku pun tanpa membuang masa gi la merayau2 di sekitar rumah melihat hasil tanaman ulam mama..hahaha...jumpe pun..ade ulam raja dan kacang botol..best2!!

maka bermulalah aktiviti masak memasak yang aku belajar dr mama..kalau korg tengok pun terliur punya lah..meh..check it out masakan aku..hehe..(sorry la yek pd sesapa yang terror bab memasak ni..aku ni juz pandai masak yang simple2 je..tp yang penting sedap!!)..huhu

 sambal goreng kentang campur ikan bilis hitam yang masih dalam kuali

masak singgang pedas ikan (xtau ikan ape sebab campur2) pun masih dlm kuali lagi..

ulam-ulaman (timun tu mama aku x tanam tp jumpe dalam freezer)

tempoyak pedas x hengat..

3 comments:

  1. aik..baru ngemas umah cetoet pun dh mengeluh ke?ehem2,yelah..selama ni aku yg ngemas dari dpn smpi belakang kan..tu aku xwat umah kt tanah belakang lagi tuh..klu dah wat,kompom2 ko jadik bibik nye..hehehe..wei,lius aku tgk tempoyak..tp setakat ni tempoyak n sambal goreng ko je yg sedap..ikan masak singgang tu aku xpasti ar kesedapannye..ko dh belajo masak asam pedas cm aku x?pastikan ko boleh beat aku lar..hahaha..tapi mama masak lagi sedap..itu mesti lah kan..klu we both masak dh leh mengalahkan mama,dah lama kite jadik bini org..hahahaha..nti raya haji jgn lupe aku di perantauan ye..msk byk2 n sedap2 hulur le ke sini..huhuhuhu(nangis)

    ReplyDelete
  2. pandai masak dah??? sejak bila pandai makan tempoyak nih??? hehe

    ReplyDelete
  3. cik puteh:memang da lama da pndi masak..cume ikut rajin n malas je..hihi..tempoyak mmg peberet..mesti tau buat maa..hihi

    ReplyDelete